Sağlık Rehberi

Yazar: Op.Dr. Tuncer Göker

Yayın Tarihi: 04 07 2023

Sırt Ağrısı Nedenleri Ve Cerrahi Tedavisi

Günümüzde 100 kişiden 85'i bel ağrısından şikayet etmektedir. Bel ağrısı şikayeti olan hastaların yüzde 80'i 1 ay içerisinde kendiliğinden düzeliyor. Bel ağrısı çok yaygın. Genellikle aşırı kullanım veya küçük bir yaralanma nedeniyle gelişir, ancak bazen belirgin bir neden olmayabilir. Bel ağrısı ayrıca altta yatan bir tıbbi durumun belirtisi olabilir. Genellikle belin bir veya daha fazla bölümündeki bir sorundan kaynaklanır, örneğin: bağlar, kaslar, sinirler, omurgayı oluşturan vertebral denilen kemikli yapılar. Vücutlar veya omurlar. Böbrekler gibi yakındaki organlarla ilgili bir sorundan da kaynaklanabilir. Bel ağrısının sadece yüzde 50'si bir fıtıktır. Tüm vakaların yüzde 90'ında ağrı ameliyatsız düzelir.

Bel Ağrısının Nedenleri

Aniden ortaya çıkan ve altı haftadan uzun sürmeyen (akut) sırt ağrısına düşme veya ağır kaldırma neden olabilir. Üç aydan uzun süren sırt ağrısı (kronik), akut ağrıdan daha az yaygındır.

Sırt ağrısı genellikle doktorunuzun bir test veya görüntüleme çalışmasıyla tanımlayabileceği bir neden olmadan gelişir. Sırt ağrısıyla yaygın olarak bağlantılı durumlar şunlardır: Kas veya bağ gerilmesi, şişkinlik veya yırtılma diskleri, ririt, iskelet düzensizlikleri, osteoporoz.

Bel Ağrısını Önleme

Bu olumlu yaşam tarzı değişikliklerini yaparak bel ağrısı yaşama şansınızı azaltabilirsiniz.

Sağlıklı beslenin, böylece vücut ağırlığınızı sağlıklı bir aralıkta tutun.

Sırt kaslarınızı zinde ve esnek tutmak için düzenli egzersiz yapın.

Uzun süreli oturmaktan kaçının.

Oturduğunuzda, iyi bir duruş sergileyin.

Kaldırmak için uygun teknikleri kullanın (sırtınız yerine bacaklarınızla kaldırın).

Sık sık eğilmekten ve bükülmekten kaçının. Özellikle aynı anda eğilme, bükülme ve kaldırma yapmaktan kaçının (kar küremek gibi).

Omurganızın uzun süre titreştiği durumlardan kaçının.

Her gün yeterince uyuyun.

Sigara içmeyi bırak.

Depresyon ve/veya kaygınız varsa, bunu yönetmenin yolları hakkında sağlık bakım klinisyeninizle görüşün.

Sırt ağrısı için cerrahi prosedürler

Laminektomi

Bir laminektomi, omurilik sinirleri üzerindeki baskıyı azaltmak için sırttaki lamina, kemik mahmuzları veya bağlar olarak bilinen vertebral kemiğin parçalarını çıkarmak için yapılan cerrahi bir prosedürdür. Sırt kaslarını kesmek yerine kenara itmek için sadece küçük kesikler gerektiren minimal invazivdir. Omurganın laminaya bitişik kısımları zarar görmeden bırakılır. Bir laminektomi, omurganın biraz kararsız hale gelmesine neden olabilir ve omurga füzyonunun yapılmasını gerektirebilir.

Foraminotomi

Omurgadan çıkan sinir köklerine yer açmak için omurların kenarlarındaki kemiği kesmek için cerrah tarafından bir foraminotomi yapılır. Genişletilmiş alan, sinirler üzerindeki baskıyı hafifleterek, herhangi bir acı verici ağrıyı hafifletmeye yardımcı olabilir. Bir foraminotomi de bazen omurganın stabilitesinin azalmasına neden olabilir ve aynı zamanda omurga ile ilgili sorunu düzeltmek için bir spinal füzyon yapılabilir.

Diskektomi

Omurları ayırmak için bir yastık görevi gören omurilik diski, şişkin veya kaymış bir diskten iltihaplanabilir, bu da omurilik sinirine baskı yapmasına ve sırt ağrısına neden olabilir. Bir diskektomi prosedüründe cerrah, sinir köküne veya omuriliğe baskı yapan fıtıklaşmış lomber disk malzemesinin tamamını veya bir kısmını çıkarır. Bir diskektomi, büyük bir kesi yoluyla veya hatta mikrodiskektomi olarak bilinen dışarıdan mikro aletler kullanılarak daha küçük bir kesi ile gerçekleştirilebilir. Mikrodiskektomi, diskin ve sinirlerin daha büyük bir görüntüsünü elde etmek için özel bir mikroskop kullanır ve bu nedenle daha az doku hasarına neden olan daha küçük bir kesi gerektirir. Bir diskektomi genellikle laminektomi, foraminotomi veya spinal füzyonu içeren daha büyük bir ameliyatın parçasını oluşturabilir.

Disk Değiştirme

Yapay disk değiştirme ameliyatında, cerrah, omurganın sürekli hareket etmesini sağlayan omurlar arasına yapay bir disk yerleştirmek için hasarlı bir omurilik diskini çıkarır. Spinal füzyona bir alternatif olarak görülen bu prosedür, disk replasmanının iyileşme süresi birçok insanda daha kısa olabileceğinden görülmektedir. Bununla birlikte, yabancı yapay diskin başarısız olması veya yerinden çıkması nedeniyle yapay disk değiştirme ameliyatıyla ilişkili küçük bir risk olabilir.

Spinal füzyon

Spinal füzyon, mekanik sırt ağrısının agresif konservatif tedavi, egzersiz ve spinal kaslar ve bağlar için güçlendirici fizyoterapi ile tedavi edilemediği sırt ağrısı için en yaygın cerrahi seçeneklerden biridir. Bu prosedürde cerrah, omurga kemikleri arasındaki hareketi ağrılı bir vertebral hareket segmentinde kısıtlamak için omur olarak bilinen omurilik kemiklerini birleştirir. Bu, etkilenen eklemden gelen ağrıyı azaltmalıdır. Lomber spinal füzyon cerrahisi, vücutta biyolojik bir tepkiye izin vermek için omurganın bir bölümüne kemik greftinin eklenmesini ve kemik greftinin vertebral bölümler arasında bir kemik füzyonu oluşturmak için büyümesini sağlar. Füzyon işlemi ile oluşturulan bu sabit kemik hareketli eklemin yerini alarak ağrılı eklemler arasında herhangi bir hareket oluşmasını engeller.

Daha Fazla Oku